Blog

Tips voor ontstressen op vakantie

Nogal wiedes…
Na een aantal dagen vakantie onder de Italiaanse zon loop ik nog steeds onrustig heen en weer te drentelen. Het piekeren gaat maar door… hoe ga ik de nieuwe training vormgeven, oh ja in juli moet de BTW aangifte weer gedaan worden, niet vergeten. Zo gaat het maar door in mijn hoofd. Ik merk dat ik nog steeds op scherp sta. Voel me gestrest en onrustig. Ondertussen maak ik er me druk om. Ik wil rust in mijn vakantie en wel nu! Hoe kan het nou dat ik nog onrustig ben? Een paar seconden later moet ik inwendig lachen om mezelf. Ik herinner mij om mild te zijn voor mijzelf en mijn onrust en stress gevoelens te accepteren. Dan realiseer ik me ineens dat ik wel een erg drukke periode heb gehad van hard werken, huis op orde houden en zorgen voor de kleine meid. Daarnaast had ik nog een aantal fikse tegenslagen: een nare griep kwam voorbij, mijn kleintje werd behoorlijk ziek door een oorontsteking, ondertussen waaide het dak eraf met een storm en de dakdekker kwam maar niet opdagen en tot overmaat van ramp lag mijn website ook nog eens plat. Voor iemand die graag de touwtjes in handen wil houden en alles uiterst goed wil doen was het een grote opgave om mindful en rustig te blijven ;-). Diep ademhalen en doorgaan was het motto steeds, maar het gevolg was wel dat ik vermoeid, ontmoedigd en soms een flink gefrustreerd raakte. Tsja, nogal wiedes dat het even tijd kost om tot rust te komen.

Wat werkt voor mij
Op het moment dat ik mij gestrest voel en mij dit te lang duurt, maak ik altijd gebruik van mijn survival plan. Daarin staat wat voor mij helpt om weer tot rust te komen. Wat voor mij goed werkt is opruimen. Wanneer alles weer opgeruimd is, voel ik me beter en komt mijn geest weer tot rust. Wat mij ook helpt is om een stevige wandeling in het bos te maken. Dan kan ik mijn gedachten laten komen en gaan en de beweging en frisse lucht doen mij goed. Na zo’n wandeling voel ik vaak al direct een stuk beter. En een goed boek lezen helpt me voor de nodige afleiding. Zo hoef ik even niets en krijg ik weer rust en inspiratie. Erna komen ook langzamerhand de inzichten. Inzichten over wat er geweest is en over wat goed kan zijn voor de toekomst. Deze komen dan spontaan en zonder moeite. Dit geeft mij dan weer nieuwe energie om verder te gaan.

Stil staan en accepteren
Ik heb geleerd met Mindfulness om mild te zijn, om stil te staan bij mijn gevoelens en om deze gevoelens te accepteren. Heel vaak wordt mij dan duidelijk, wat er onder de gevoelens schuilt, waardoor het komt dat ik me zo voel. Vroeger bleef ik rondrennen met gevoelens en probeerde ik ze te negeren, nu omarm ik ze als het ware. De gevoelens zijn niet altijd even leuk, maar ze mogen er zijn, ik duw ze niet meer weg. Je zou denken dat je in de gevoelens blijft “hangen” door erbij stil te staan. Of dat je door een poel van pijn en ellende gaat. Maar het tegendeel is waar. Ik kwam erachter dat het mooie is, dat de gevoelens veel makkelijker en sneller te verwerken zijn. Dat komt doordat ik ze de ruimte geef om er te mogen zijn zonder oordeel. Daardoor neemt het piekeren af en krijg ik de mogelijkheid om te ervaren wat er onder de gevoelens zit en kan ik ze veel makkelijker loslaten. Dit inzicht heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mij niet meer zo snel druk maak en het leven wat makkelijker neem.

Wil je ook makkelijker stress loslaten? Dan heb ik nog een aantal tips voor je:

1. Zorg voor rust
Hoe moeilijk het soms ook is, zorg voor rust voor jezelf. Hoe? Kijk of je dat bezoek aan dat ene museum uit de reisgids eens kunt laten lopen en doe het eens lekker rustig aan, lekker lummelen bij de tent of chillen bij het zwembad van je hotel met een spannend boek en een verfrissende cocktail. Vaak blijf je onbewust doorhollen, om maar niets te hoeven missen en om maar niet stil te staan. Even geen haasten, geen tijdsdruk, geen constante prikkels. Dat geeft ruimte aan je brein en lichaam om tot rust te kunnen komen.

2. Ben (soms) niet bereikbaar
Je kunt ervoor kiezen om eens een paar uur of een paar dagen je social media en apps uit te zetten. Zo word je niet voortdurend geprikkeld door allerlei berichten en emoties van anderen. Dit geeft veel rust en ruimte voor je eigen gedachten en emoties. Is dit je te gortig dan kan je er voor kiezen om maar één keer per dag op een vast tijdstip je mobiel, social media te checken.

3. Doe fijne dingen
Zorg dat je iets kan doen waar jij blij van wordt, waarbij je de tijd vergeet. Iets waarbij je niet teveel hoeft na te denken. Bijvoorbeeld muziek luisteren, een goed boek lezen, een wandeling maken. Door fijne dingen te doen, kom je al in een betere mood. Ook gun je jouw brein rust, waardoor er ruimte ontstaat voor gevoelens, herinneringen en inzichten.

4. Let it be!
Op het moment dat je rust neemt en iets fijns doet kan je ervaren dat er ineens fijne en of onprettige gevoelens of lichaamssignalen naar boven komen. Juist omdat je de ruimte en tijd hebt, krijgen ook jouw gevoelens de ruimte. Dat kan eng zijn of onprettig aanvoelen. Wanneer je toch al je gevoelens die er op dat moment zijn laat zijn zoals ze zijn zonder dat je ze direct wil oplossen, kan je ervaren dat het best meevalt. De volgende stap kan zijn dat je al mijmerend ontdekt waardoor je gevoelens ontstaan zijn. Maar het kan ook zijn dat dit nog even niet duidelijk wordt. Accepteer dat dan ook! Vertrouw erop dat er vanzelf een antwoord op je gevoelens komt. Hoe minder druk en hoe meer acceptatie je hebt hoe makkelijker je het maakt voor jezelf.

En voor je het weet voel je je dan weer rustig en vol inspiratie om weer lekker verder te gaan ;-).

Deze blog is geschreven door Claudia Leenaarts. Claudia geeft training, coaching en workshops op gebied van Mindfulness, Ontspanning en Stressmanagement. Meer over Claudia.

 

Sluit je aan bij meer dan 700 moeders uit regio Arnhem: like ons op Facebook!

 

 

Vorige post

Zwangerschapslusten

Volgende post

Goed opvoeden en carrière maken, gaat dat samen?

De schrijver

Claudia Leenaars

Claudia Leenaars

Geboren in Arnhem en woon nu in Velp met partner en dochter Ella van 1,5 jaar. In het dagelijkse leven geef ik training, coaching en workshops op gebied van Mindfulness, Ontspanning en Stressmanagement.

Het is mijn passie om mijn kennis hierover te delen en anderen hiermee te inspireren.