Blog

Verleng je vakantiegevoel

Voor hoelang….
Herken je dat gevoel? Dat je heel rustig en “zen” terug komt na je vakantie en dat je dit gevoel het liefst heeeel lang wilt vasthouden? Het valt mij op hoe rustig en “zen” ik terugkom na mijn vakantie. Ik loop rustig, ik praat rustig en denk rustig. Niks kan mijn relaxte gemoedstoestand veranderen. Zelfs niet het moment dat ik bij thuiskomst het slaapkamerraam open doe en tot mijn verrassing zie dat de buren tijdens onze vakantie een grote glimmende afzuigpijp voor hun nieuwe keuken pal voor ons slaapkamer hebben laten plaatsen. Ook daar vinden we wel een oplossing voor, denk ik heel mild. In slow motion en goed gehumeurd werk ik de vakantie-was weg en pak ik de werkzaamheden thuis op. De belastingbrieven open ik zonder stress en tot mijn grote vreugde krijg ik zelfs eens een keer wat terug! Mijn mail open ik heel zen en doorloop deze in alle rust zonder te mopperen ;-). Ik sta versteld van hoe rustig ik ben en blijf gedurende een aantal dagen. Maar voor hoelang blijft dit rustige vakantie gevoel klinkt het stemmetje in mijn hoofd?!

Wat maakt het verschil?
Wat zorgt er nu voor dat ik na een paar weken vaak toch weer op de automatische piloot leef, van hot naar her ren en de stress naar grotere hoogte stijgt?! Wat maakt het verschil tussen vakantie en thuis? Nou… op vakantie moet ik weinig tot niets,  gun ik mijzelf meer rust. Ik krijg geen verontrustende mails en telefoontjes waar ik weer over na moet denken. En heel belangrijk, er zijn geen deadlines! Heerlijk die rust van het niets moeten, lekker lummelen, slenteren en genieten van zon, zee en strand. Het gevoel dat alles langzaam van je afglijdt, dat je hoofd steeds leger raakt, dat je simpelweg kunt genieten van kleine dingen als een bloem, het koele water aan je voeten en een heerlijk ijsje. Tsja dan is het een stuk makkelijker om relaxed te zijn en blijven.

Hoe blijf ik toch rustig?
Nu maak ik mij geen illusies dat het thuis hetzelfde kan zijn als op vakantie. Maarrr ik denk dat het zeker mogelijk is om met meer rust en aandacht het najaar in te kunnen gaan. Hoe blijf ik rustig? Dat doe ik door jaarlijks op terugweg naar huis een waardenlijst te maken waarin staat wat voor mij belangrijk is. Aan het einde van de vakantie heb ik vaak een helder hoofd en veel rust in mijn donder. Door deze rust ontstaat bij mij weer ruimte voor inspiratie, inzichten en goede voornemens. Deze gebruik ik voor maken van mijn waardenlijst. Zo weet ik bijvoorbeeld na het opschrijven van mijn waardenlijst dat mijn gezin voor mij belangrijk is, dat ik mij prettig voel als het huis opgeruimd is en dat ik graag een nieuwe training wil ontwikkelen. Ook weet ik dat het maken van reizen nu niet op mijn waardenlijst staat en dat ik graag in de buurt werk zodat ik niet teveel hoef te reizen. Deze waardenlijst maakt het makkelijker om keuzes te maken. Het geeft veel rust, ruimte en kracht doordat ik mij nu echt kan focussen op datgene wat voor mij belangrijk is.

Wil je weten hoe de waardenlijst werkt en hoe deze jouw meer rust kan geven? Kijk dan hieronder:

  1. Neem de tijd om je lijst te maken
    Ga eens rustig zitten en neem 1-2 uur de tijd om jouw waarden lijst te maken. Wat is voor jou nu echt belangrijk, waar word jij blij van, wat geeft jou energie? Probeer direct datgene wat in je opkomt op te schrijven zonder te denken het kan niet of het mag niet of ja maar. Voorbeelden zijn ik wil er zijn voor mijn gezin, ik wil graag sporten, ik wil graag regelmatig afspreken met vriendinnen etc.
  2. Maak het concreet
    Nu je de waardenlijst hebt gemaakt, weet je wat voor jou de belangrijke dingen zijn om een fijn leven te leiden. Maak hoe zorg je ervoor dat het ook ècht gebeurd. Maak je waarden concreet en beschrijf je gevoel erbij. Bijvoorbeeld: ik wil één keer in de twee maanden op een zaterdag naar de sauna gaan om te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken. Ik wil hardlopen met anderen in de nabije omgeving omdat ik graag een goede conditie wil opbouwen en omdat ik het leuk vindt om anderen te ontmoeten.
  1. Plan het in
    Je kunt nog een stap verder gaan door het ook echt in te plannen. Dus om het voorbeeld van de sauna te nemen. Plan in je agenda in welke zaterdagen je dit wilt doen. Houdt rekening met de verjaardagen en eventuele andere “verplichtingen” in je leven. En dan kun je nog een stap verder gaan… om zelfs de gewenste sauna’s te reserveren. Hoezo control freak zal je misschien denken?! Maar het geeft wel een positieve richting aan je leven. Je geest heeft focus nodig om uit de hoeveel prikkels de juiste keuzes te maken. Daardoor helpt het om concreet te maken wat jij graag wilt en wat jou ontspanning en energie geeft. En om dit ook in te plannen. Zo blijft het niet alleen maar in je hoofd hangen. En het voorkomt dat je straks weer op de automatische piloot van hot naar her vliegt en de spanning ongemerkt weer oploopt. Dus nu niet eens een to do lijst voor de moetjes, maar voor datgene wat jij graag wil en waar jij energie van krijgt.
  2. Lach!
    Merk je op een gegeven moment dat je toch weer aan het rennen en vliegen bent? Dat het gevoel van tijd tekort komen weer om de hoek komt kijken? Zeg dan STOP HO. Wees mild voor jezelf en je situatie op dat moment. Pak je waardenlijst weer even uit de kast en herinner je wat jou helpt om te ontspannen en waar jij energie van krijgt. Denk dan ook even aan dat fijne vakantie gevoel. En glimlach! De hormonen die dan vrijkomen geven je een gevoel van vrijheid en geluk. Probeer het maar eens uit :-).

Sluit je aan bij meer dan 800 moeders uit regio Arnhem: like Arnhemse Moeders op Facebook!

 

Vorige post

Boeken voor alle Arnhemse kinderen

Volgende post

Ideaal met kids: Brasserie Zypendaal

De schrijver

Claudia Leenaars

Claudia Leenaars

Geboren in Arnhem en woon nu in Velp met partner en dochter Ella van 1,5 jaar. In het dagelijkse leven geef ik training, coaching en workshops op gebied van Mindfulness, Ontspanning en Stressmanagement.

Het is mijn passie om mijn kennis hierover te delen en anderen hiermee te inspireren.