BlogRecepten

Zwangerschapslusten

“En?” Vier jonge collega’s kijken mij vol verwachting aan, sinds ik zwanger ben lijkt iedereen geobsedeerd mijn eetbehoeftes. Vooral de mannen zijn gefascineerd en hopen op bizarre combinaties zoals haring met aardbeien, custard pudding met paprika of natuurlijk de klassieker: augurken met slagroom. Misschien is het zo dat de jongens alle andere bijverschijnselen van een zwangerschap een beetje eng vinden, om vreemde eetgewoontes kan tenminste nog gelachen worden. Maar ondanks de verwachtingen en flauwe grappen moet ik iedereen telleurstellen; geen vreemde zwangerschapslusten voor mij.

Natuurlijk merk ik wel dat ik extra veel trek heb. Mijn grootste zwangerschapslust is dan ook niet iets vreemds, maar eenzelfde behoefte die ik al had voordat ik een kindje verwachte, chocolade. Helaas blijft het een slecht idee om kilo’s chocola te verorberen. Het is erg makkelijk is om te denken: “Ach ik word toch alleen maar dikker” en een extra portie op te scheppen of om nóg koekje te nemen, maar dat zijn nu juist de kilo’s die blijven hangen. Mijn moeder waarschuwde mij al vlak nadat wij de zwangerschap bekend maakten: “Het kostte mij jaren om die extra zwangerschapskilo’s er weer af te krijgen.” Inmiddels ben ik tien kilo verder en probeer ik met mate aan mijn lusten toe te geven, maar dan wel zo gezond mogelijk.

Een groot succes zijn de onderstaande bananabread muffins. Een gezonde versie zonder extra suiker, graan of vet maar wel vullend en met genoeg chocolade om weer (even) aan mijn behoeften te voldoen. De muffin kan ook werken als ontbijtje of lunch en het is heel snel en makkelijk te maken. Er is makkelijk met dit recept te variëren, dus voeg extraatjes toe en experimenteer!

Bananabread Muffins
(voor 6 grote of 10 kleine muffins)
SAM_0295Ingrediënten:

  • 100 gram Havermout
  • 2 bananen
  • 2 eieren
  • 1 opgehoopte theelepel bakpoeder
  • 25 gram pure chocolade
  • Kaneel

Verder nodig:

  • Keukenmachine
  • Muffinvorm

Extra’s:
Handjevol noten, (light) roomkaas, honing etc.

Verwarm de oven op 200⁰ graden. Vul de muffinvorm met de papieren bakvormpjes. Hak of rasp de chocolade fijn.
Doe de havermout in de keukenmachine. Hak deze fijn. Hou je van de structuur van havermout? Sla deze stap dan over.

Voeg de overige ingrediënten toe en draai tot een gelijkmatig beslag in de keukenmachine. Is het beslag wat dun? Voeg dan wat havermout toe. Wil je wat meer vulling in de muffins? Voeg dan een handje van je favorieten (grofgehakte) noten toe.

Vul de muffinvorm. Schuif de vorm in de hete oven. Bak ongeveer 25 minuten. Laat de muffins even afkoelen., hoe langer ze afkoelen hoe steviger ze worden.

Voor de iets minder gezonde types; besmeer met een beetje (light) roomkaas en bedruip met honing.
Verwacht je nieuwsgierige gasten? Decoreer dan met slagroom en een cornichon. Dat zal ze leren.

 

SAM_0290

 

Sluit je aan bij meer dan 700 moeders uit regio Arnhem: like ons op Facebook!

 

Vorige post

Esther

Volgende post

Tips voor ontstressen op vakantie