Blog

Slapen op vakantie doe je zo!

Het is weer zover! De vakantie staat voor de deur. Het maakt niet uit of je nu naar het buitenland gaat of lekker in eigen land blijft, slapen op een andere plek kan voor kindjes een uitdaging zijn. Gelukkig kan je hierin veel doen, zodat ook jij kan genieten van een relaxte vakantie! Met deze handige tips ben je goed voorbereid en voorkom je vervelende verrassingen:

Inpakken & voorbereiden (no stress)

  • Download via internet een handige inpak (check) lijst voor kinderen (bijv. via gezinopreis.nl) en start een week voor vertrek alvast met inpakken van kleine dingen. Je hebt dan ook nog ruim de tijd om eventuele aankopen te doen;
  • Dubbel check wat er aanwezig is op je bestemming (bedje, matras, beddengoed?)
  • Slaapt je kindje voor het eerst ergens anders in een campingbedje? Je kan het campingbedje ook thuis opzetten om alvast het bedje te laten wennen. Of ga een nachtje proef slapen bij bijvoorbeeld opa/ oma.
  • Ga je met het vliegtuig? Dan kan voor de kleinere kindjes een vliegtuigbedje gehuurd worden of neem zelf een opblaasbaar vliegtuigbedje mee. Slaapt je kindje ook lekker in de draagzak? Dan zou ik die ook zeker mee nemen in het vliegtuig. Als het bedje niet wordt geaccepteerd kan je kleintje slapen hoe dan ook.

Rustmomenten, prikkelreductie & voldoende slaap

  • Vakantie is natuurlijk super leuk voor die kleintjes, maar ook super intensief. Hoewel ze vaak als Duracell konijntjes de dag door stuiteren van zwembad naar speeltuin, is het belangrijk voor jullie (ouders) om ze af en toe even weer uit deze hyperstand te halen en rustmomenten in te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld door je even terug te trekken in de accommodatie en simpel een boekje te lezen.
  • Zorg voor voldoende slaap overdag. Doet je kindje nog 2 slaapjes thuis? Probeer dit dan op vakantie zoveel mogelijk hetzelfde te houden (volgens de gebruikelijke wakkertijden). Slaapt je kindje niet meer overdag, maar merk je toch dat hij/zij moe is? Dan kan je einde dag een powernap (max. 30 minuten) inlassen (tip: Slaap zelf ook lekker mee 😊)
  • Hou het laatste uur voor bedtijd rustig (ook zoveel mogelijk ut de felle zon), zodat je kleintje ook echt de dag af kan bouwen, uiteraard hanteer je hier hetzelfde ritueel als thuis.

De slaapplek

  • Je mag best meerdere slaapplekken kiezen op vakantie, zodat je zelf ook iets flexibeler bent.
    Een kinderwagen en draagzak (voor de kleintjes) zijn prima slaapplekken voor als je op pad bent. Ook dutjes in de auto kunnen prima, bijvoorbeeld als je terug komt van een activiteit. Dan kan je het zo plannen dat het dutje net in de auto valt.
  • Heb je een goede slaper en wil je graag bij het zwembad zitten? Je kan ook de kinderwagen of een campingbedje bij je zetten in de schaduw.
  • Creëer in het slaapkamertje zoveel mogelijk de vertrouwde omgeving van thuis met eigen beddengoed & slaapzakje, knuffels/spenen, slaapmuziekjes & lichtprojectors.
  • Een koel en donker kamertje is een must, geen verduisterende gordijnen? Neem vuilniszakken mee en plak alles af. Hou het laatste uur voor bedtijd rustig en het liefst wat meer teruggetrokken.
  • Slaap je in een tent of caravan? Hou er dan rekening mee dat het in de nachten nog best koud kan worden. Neem dus ook een warme winterslaapzak (ja echt waar, in tenten & stacaravans kan de temperatuur flink dalen) mee voor de zekerheid.
  • Zijn er op de accommodatie veel omgevingsgeluiden waar je kindje steeds wakker van schrikt? Je kan white noise aanzetten. En wat overdag ook goed werkt en wat misschien gek klinkt is bijvoorbeeld een stacaravan is het aanzetten van afzuigkap van het fornuis aan tijdens het slaapje. Werkt perfect tegen plotselinge geluiden.

Voeding

  • Is je kindje een lastige eter en ga je met de auto? Dan kan het handig zijn om wat boodschappen mee te nemen, zodat je zeker weet dat er geen eet stress ontstaan op de vakantieplek.
  • Vermijd suikers voor bedtijd. Klinkt logisch, maar met al dat lekkers op vakantie kan dit best lastig zijn. Teveel suikers kan zorgen voor buikpijn en gedoe rond het slapen, dit wil je juist vermijden op vakantie.
  • Pas ook op met fruit na het eten. Fruit wil je met name overdag geven, omdat het na het avondeten en vlak voor het slapen in het buikje kan gaan gisten. Een andere (gezonde) snack na het eten is prima.

Tot slot de belangrijkste tip: geniet en relax!! Hoewel een vakantie met kinderen nét even iets anders is (lees extra intensief met weinig rust), betekent dit niet dat jullie ook niet een beetje aan jezelf mogen denken. Zoek en pak die momentjes voor jezelf! Wissel elkaar desnoods even af zodat de ander lekker even kan uitslapen of een boekje kan lezen bij het zwembad. En als het slapen met je kindje nét even iets anders gaat als thuis is dat ook oké, maak je vooral niet te druk hierover! Eenmaal thuis pak je het vertrouwde ritme gewoon weer op.

Geniet ervan, fijne vakantie allemaal!
Liefs marjolein
Droomkidzz.nl

Vorige post

Praktische webinar over baby- en dreumesslaap op 2 juni 2021

Volgende post

Dit is de meest recente post

De schrijver

Lisa

Lisa

Moeder (29) van een twee zonen ('13 & '18). Geboren in oost Nederland maar nu woonachtig in het mooie Arnhem. Heeft een hart voor vrouwen in hun kracht zetten.