BlogNieuws

‘Babyopvang 15 tot 20% duurder bij invoer IKK’

Op 1 januari 2018 is de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK) in werking getreden. Deze wet moet zorgen voor een verhoging van de kwaliteit van de kinderopvang in heel Nederland.  Onderdelen van de wet zullen echter pas op 1 januari 2019 of 1 januari 2023 ingaan. Een van de onderdelen die in 2019 ingaat, is de verschuiving van maximaal drie baby’s per leidster in plaats van vier.

Een platform van kindercentra luidt de noodklok, zo schrijft het AD. “Als het Rijk crèches vanaf 1 januari 2019 verplicht één leidster aan te stellen voor drie baby’s, wordt de opvang voor veel ouders onbetaalbaar.” Daarom hebben zij de petitie ‘Kom op voor de Kinderopvang’ gestart. Op deze manier proberen zij alsnog een streep door de maatregel te krijgen.

Het gaat bij de maatregel – waarmee de overheid de kwaliteit van de babygroepen wil vergroten –  om kinderen tussen de 0 en 1 jaar. Dat wil het kabinet dus doen door het aantal baby’s per leidster terug te schroeven. Dat klinkt logisch, maar woordvoerder van het platform Erik Vlutters  (directeur kinderopvangorganisatie De Kleine Wereld) is het daar niet mee eens. “Het staat helemaal niet vast dat de kwaliteit van de opvang door deze maatregel daadwerkelijk verbetert. Wat wél duidelijk is, is dat opvang er veel duurder door wordt. Sommige kinderopvangorganisaties schatten in dat ze ouders misschien wel 15 tot 20 procent extra in rekening moeten brengen.”

Het Rijk compenseert die kosten maar deels, waardoor hij veel ouders af ziet haken: “Na jaren van crisis draait de  kinderopvang inmiddels weer op volle toeren en deze maatregel zou dat allemaal op de helling kunnen zetten.” Daarnaast ziet hij de maatregel ook gewoon als onhaalbaar: “We kampen nu al met een tekort aan werknemers, dus we hebben werkelijk geen idee waar we de extra mensen vandaan moeten halen.”

Bron: AD

Vorige post

Meldingen zwangerschapsdiscriminatie nemen toe

Volgende post

Nicole wist bij bevalling pas dat ze zwanger was

De schrijver

Redactie

Redactie